چگونه نوزاد را برای اولین بار حمام کنیم؟

چگونه نوزاد را برای اولین بار حمام کنیم؟

اولین حمام نوزاد می تواند والدین را با هیجان، ترس و استرس مملو کند. در بسیاری از موارد، والدین هنوز با این شخص کوچک راحت نیستند و ممکن است از حمام کردن آن ها احساس عجیبی داشته باشد. اما به زودی بر فرآیند حمام کردن با اسفنج مسلط خواهید شد - و در انتهای حمام یک نوزاد خوش بو و جیغ جیغو خواهید داشت! در اینجا همه چیزهایی که برای حمام نوزاد لازم است را جمع آوری کرده ایم. 

چه زمانی نوزاد را برای اولین بار حمام کنیم؟

زمانی که در بیمارستان زایمان می کنید، احتمالاً پرستاران نوزاد شما را ظرف چند ساعت پس از زایمان حمام خواهند کرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که برای اولین حمام نوزاد خود 24 ساعت صبر کنید. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توضیح می دهد که این تاخیر در حمام قند خون و دمای بدن نوزاد را تنظیم می کند، پیوند بین مادر و نوزاد را تقویت می کند، موفقیت شیردهی را افزایش می دهد و از خشک شدن پوست نوزاد شما جلوگیری می کند.
تا زمانی که نوزاد شما هنوز بند ناف دارد برای استحمام نباید از وان استفاده کنید. همچنین اگر جزو والدینی هستید که تصمیم گرفته اید نوزاد را بعد از تولد ختنه کنید، باید حداقل تا دو هفته برای حمام از اسفنج و حوله ی خیس استفاده کنید. حالا برای حمام با اسفنج و حوله به چه لوازمی احتیاج خواهید داشت؟ 

لوازم حمام نوزاد با اسفنج چیست؟ 

قبل از شروع  برای ایمنی بیشتر تمام وسایل حمام نوزاد را جمع آوری کنید. هنگام حمام کردن نوزاد، هرگز نباید دستان خود را از روی او بردارید چون ممکن است نوزاد شما لیز بخورد. آنچه برای اولین حمام نوزاد نیاز دارید به شرح زیر است:
شامپو یا صابون شستشو مخصوص کودک 
دو عدد حوله نرم کوچک یا پارچه
حوله کلاه دار
وان آب گرم 
چند توپ پنبه ای
لوسیون
 پوشک
 لباس تمیز 

چگونه یک نوزاد تازه متولد شده را حمام کنیم

هنگامی که تمام وسایل را تهیه کردید، آماده حمام کردن هستید. به یاد داشته باشید که حمام کردن یک تجربه جدید برای نوزاد شما خواهد بود و آنها ممکن است از آن ناراضی باشند. به طور کلی برخی از نوزادان حمام کردن را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر ناراحتی خود را با صدای بلند ابراز می کنند.
مرحله 1: صورت کودک خود را بشویید
صورت کودک خود را قبل از درآوردن لباس‌های او بشویید، زیرا برخی از نوزادان وقتی برهنه و سرد هستند خیلی سریع تر بی قراری می کنند. برای شروع، یک توپک پنبه ای یا یک پارچه شستشو را در آب تمیز گرم خیس کنید. برای به حداقل رساندن قطرات و آب اضافی روی صورت، فقط لازم است نم دار شوند. نیازی به استفاده از صابون برای صورت نوزاد نیست.
ابتدا پلک های کودک خود را از گوشه داخلی به بیرون پاک کنید. برای هر چشم از یک توپ پنبه ای استفاده کنید. با یک تکه پنبه مرطوب دیگر اطراف بینی آنها را تمیز کنید. اگر از پارچه استفاده می کنید، برای جلوگیری از آلودگی، از گوشه ی تازه ی پارچه برای هر چشم و اطراف بینی استفاده کنید.
زمانی که دستمال را در سینک فرو می‌کنید، همیشه یک دست خود را روی کودک خود نگه دارید.
مرحله 2: گوش های نوزاد را تمیز کنید
از یک گوش پاک کن پنبه ای مرطوب یا پارچه شستشو برای تمیز کردن قسمت بیرونی گوش ها استفاده کنید. داخل گوش ها را تمیز نکنید زیرا ممکن است به پرده گوش آسیب بزنید یا عفونت گوشی ایجاد کنید. همچنین لازم نیست نگران موم گوش باشید زیرا خود به خود خارج می شود.
مرحله 3: پوست سر و موهای آنها را بشویید
برای شامپو زدن پوست سر و مو نوزاد،  سر او را کمی عقب نگه دارید سپس سرشان را با آب گرم خیس کنید ، با یک قطره ی کوچک از شامپو کف تولید کنید ، سر نوزاد را به آرامی بشویید و سپس با استفاده از پارچه ی خیس، کف سر را بشورید. در انتها کار را با خشک کردن سر نوزاد با حوله به پایان برسانید. 
برخی از والدین در مورد شستن یا لمس کردن نقطه نرم  جمجمه کودک - آن شکاف کوچک بین استخوان های جمجمه که بسته نشده اند - عصبی هستند. مطمئن باشید با شستن نقطه نرم نوزاد به او آسیبی نمی رسانید.
مرحله 4: بدن آنها را بشویید
اکنون می توانید لباس نوزاد خود را درآورید و او را صاف و به پشت بخوابانید. مقداری کف صابون نوزاد را روی یک پارچه شستشوی نرم قرار دهید. نیازی به استفاده از کف زیاد نیست چون پوست نوزادان مستعد تحریک شدن هستند.به دنبال محصولاتی باشید که عطر یا رنگ‌های اضافه‌ای ندارند و پوست حساس را تحریک نکنند.
از جلوی بدن آنها به سمت پایین حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که بین چین های پوست را تمیز کنید و توجه ویژه ای به چین های گردن داشته باشید که در آن شیر جمع می شود. توجه داشته باشید که دور ناف نوزاد را خیس نکنید و سعی کنید آن را خشک نگهدارید.
سپس نوزاد را روی شکمش بچرخانید و سرش را به یک سمت متمایل کنید. شستشو، آبکشی و خشک کردن را در این سمت تکرار کنید. در انتها نواحی شرم گاه نوزاد را بشورید و اگر نوزادتان را ختنه کردید، این محل را خشک نگهدارید. 
مرحله 5: نوزاد را خشک کنید و لوسیون بزنید
نوزادان به سرعت سردشان می شوند. سعی کنید قسمت هایی را که تازه شسته اید را خشک کرده و با حوله بپوشانید تا نوزادتان تا حد امکان گرم بماند. مطمئن شوید که حوله را همراهتان دارید. قبل از پوشیدن لباس و پوشک، می توانید بعد از حمام نیز از لوسیون استفاده کنید، به خصوص اگر کودک شما مستعد ابتلا به اگزما است.

نوزادان چند بار در هفته به حمام نیاز دارند؟

نوزاد شما هر روز نیاز به حمام ندارد. به گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP) ، سه بار در هفته تا زمانی که صورت، گردن، دست‌ها و ناحیه پوشک آن‌ها را روزانه تمیز کنید، ایده آل است.
شما فقط باید تا زمانی که بند ناف فرزندتان جدا شود (معمولاً حداکثر تا 3 یا 4 هفته)با اسفنج و پارچه ی خیس نوزادتان را حمام کنید؛ بعد از افتادن ناف نوزاد می توانید از وان حمام استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد