چک لیست لوازم ضروری برای سیسمونی نوزاد

چک لیست لوازم ضروری برای سیسمونی نوزاد

هرچقدر به متولد شدن نوزادتان نزدیک می شوید، به لیست کارهایی که باید انجام دهید یا وسایلی که نیاز است بخرید افزوده می شود. خرید و جمع آوری تمام لوازم سیسمونی برای نوزاد تازه متولد شده می تواند یک کار دلهره آور باشد به همین دلیل، ما در بازرگانی نوروزی چک لیستی از تمام آنچه در طول سه ماه اول تولد نوزاد خود به آن نیاز دارید، به علاوه تمام لوازم ریز و درشت تهیه کرده ایم. چک لیست ما شامل وسایلی ست که در سیسمونی اتاق کودک، لباس، شیردهی، حمام و تعویض پوشک به آن ها احتیاج دارید.
هنگامی که تمامی این وسایل را داشته باشید، برای روزی که می خواهید نوزاد خود را از بیمارستان به خانه بیاورید، آمادگی بیشتر و خیال آسوده تری خواهید داشت. 
در مرحله اول، با لوازم مورد نیاز سیسمونی اتاق کودک شروع می کنیم.

چک لیست سیسمونی اتاق کودک 

بعد از تولد نوزاد، اتاق نوزاد ممکن است به مهم ترین اتاق خانه ی شما تبدیل شود! اگر در حال تهیه و خرید سیسمونی و لوازم اتاق نوزادتان هستید اما مطمئن نیستید که همه موارد ضروری را دارید، چک لیست اتاق نوزاد میتواند به شما کمک کند: 
  • گهواره
    وقتی نوبت به لوازم نوزاد تازه متولد شده می رسد، گهواره در صدر چک لیست ما قرار دارد.نوزاد شما برای خوابیدن به تختی ایمن نیاز دارد زیرا در روزها و هفته های اولی حداقل 16 ساعت در روز یا بیشتر چرت می زند! تخت خواب ممکن است یکی از وسایل گران قیمت سیسمونی نوزاد باشد، اما اگر سبکی را انتخاب کنید که به تخت کودک نوپا و سپس به تخت خواب تبدیل شود، می توانید سال ها از آن استفاده کنید. برخی از مدل ها حتی می توانند بعداً به یک تخت خواب با اندازه کامل تبدیل شوند!
  • تشک تخت نوزاد
    یکی از مهمترین لوازم سیسمونی برای نوزاد تازه متولد شده، تشک محکمی است کاملا اندازه تخت نوزاد باشد – نه بزرگ تر و نه کوچک تر.
  • سرویس رو تختی و لحاف 
    شما به سرویس رو تختی زیادی نیاز نخواهید داشت - فقط یک روکش تشک و چندین لحاف کافی است. توجه داشته باشید که تخت نوزاد بهتر است عادی از هرگونه پتو، بالش، لحاف و اسباب بازی باشد چون به کاهش خطر خفگی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک می کند. اگر به دنبال راهنمایی بیشتر برای خرید بهترین ست روتختی و لحاف نوزاد هستید، این مقاله را مطالعه کنید.
  • تخت کنار مادر
    البته این مورد اختیاری است، اما ما آن را به چک لیست نوزاد اضافه کردیم. برخی از والدین ترجیح می‌دهند در چند هفته اول از تخت کنار مادر استفاده کنند. این نوع تخت ها کوچک و قابل حمل هستند،فضای کمتری را نسبت به تخت کودک اشغال می کنند و به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می شوند. خوابیدن روی تخت بزرگسالان برای نوزاد خطرناک است چون حتی چیزهای معمولی مثل لحاف و پتو و یا غلت زدن شما ممکن است جلوی بینی و دهان نوزاد را گرفته و او را خفه کند.
  • چراغ خواب
    شما از ما برای اضافه کردن این مورد ضروری به چک لیست سیسمونی تشکر خواهید کرد! هنگامی که در نیمه های شب برای شیردادن به نوزاد بیدار میشوید چراغ خواب به شما این به شما امکان می دهد بدون روشن کردن چراغ ببینید کجا می روید و چه می کنید. همانطور که کوچولوی شما بزرگتر می شود، نور چراغ خواب نیز ممکن است وقتی در نیمه شب از خواب بیدار می شود حس امنیت بیشتری به او بدهد.
  • قفسه و کمد لباس
    شما به مکانی برای قرار دادن لباس نوزاد خود نیاز دارید و کشوها یا قفسه‌هایی که به همراه میز تعویض پوشک ارائه می‌شوند ممکن است فضای کافی برای این کار داشته باشند. از طرف دیگر، می‌توانید از سبد برای مرتب کردن لباس‌ها استفاده کنید. کمد یا کشوی لباس نیز گزینه های خوبی هستند.
  • صندلی گهواره ای
    یک صندلی راحت در اتاق نوزاد مکان مناسبی برای شیردهی، داستان یا لالایی و آخرین نوازش قبل از خواب است. ممکن است کمک کند که تغذیه شبانه برای کودک شما کمتر مختل شود و حرکت تکان دادن ممکن است به آرامش شما و نوزادتان کمک کند.
  • پستانک
    فرایند مکیدن به آرام تر شدن نوزاد کمک می کند. البته به خاطر داشته باشید پستانک ها به راحتی گم می شوند! بنابراین بیشتر از یک پستانک برای سیسمونی نوزاد نیاز است.اگر برای خرید پستانک نیاز به راهنمایی بیشتری دارید مطالعه ی این مقاله راهنمایی تان می کند.
  • سبد اسباب بازی
    اگرچه سبد اسباب‌بازی احتمالاً فی نفسه یک چیز ضروری نیست ولی نوزاد تازه متولد شده شما ممکن است تعدادی اسباب‌بازی هدیه بگیرد و داشتن مکانی برای جا به جایی آنها مفید است. اگر قفسه دارید، می توانید اسباب بازی ها را نیز در آنجا نگهداری کنید.

چک لیست سیسمونی نوزاد برای بازی و سرگرمی

چک لیست سیسمونی نوزاد ما بدون اسباب بازی و وسایل سرگرمی کامل نمی شود. در اینجا مواردی لیست شدند که می توانید برای کودک خود بخرید یا در لیست خرید خود برای آینده قرار دهید:
  • تاب و نی نی لای لای
    این وسیله ها با تاب خوردن به آرام شدن نوزاد شما کمک می کنند و تاب ها اغلب دارای اسباب بازی هایی هستند که بالای سر نوزاد آویزان است و با پخش ملودی به آرام شدن و سرگرم شدن نوزاد شما کمک می کنند.
  • پارک و تشک بازی کودک
    در حالی که شما کارهایی را در نزدیکی انجام می دهید، پارک بازی می تواند برای نوزاد شما مکانی امن و محصور برای چرت زدن یا بازی فراهم کند. یک پارک بازی قابل حمل به شما این امکان را می دهد تا آن را با خود به اتاق های مختلف منتقل کنید و نوزاد همیشه جلو چشم شما باشد.
  • اسباب بازی
    نوزادان تازه متولد شده و نوزادان بسیار کوچک با اسباب بازی سرگرم نمی شوند و جذابیت خاصی برایشان ندارد. تنها اسباب بازی هایی مثل جغجغه های ساده یا کتاب های نرم با رنگ های تند برایشان سرگرم کننده است. در انتخاب اسباب بازی حتما دقت کنید که هیچ تکه و قسمت قابل جدا شدن ریز نداشته باشد چون می تواند خطر خفگی ایجاد کند.

چک لیست لوازم شیردهی

شیر دادن به نوزاد از اساسی ترین وظایف والدین است و لوازم زیر به آرام تر شدن روند شیردهی به شما کمک می کند: 

  • پیشبند آروغ گیر
    این مدل پیشبند ها برای محافظت از لباس شما در هنگام آروغ زدن کودک طراحی شده اند. همچنین می‌توانید از پتوی نازک نوزادی برای این کار استفاده کنید، اما پیشبند آروغ گیر کوچک‌تر است و استفاده آن را آسان‌تر می‌کند.
  • کاورشیردهی
    یک کاور شیردهی به شما و کودکتان در هنگام شیردهی کمک می کند. این کاور ها معمولاً یک بند دارند که می توانید آن را به دور گردن خود ببندید تا در جای خود ثابت بماند.می‌توانید از پتو یا ملافه نازک به‌عنوان کاورشیردهی استفاده کنید اما چون بند ندارند ممکن است راحت‌تر لیز بخورد.
  • پتو نوزادی
    پتوی نوزادی پتوی نازکی است که اغلب در بسته های دوتایی فروخته می شود. ما آنها را به چک لیست نوزاد تازه متولد شده شما اضافه کرده ایم چون به شدت همه کاره هستند! این پتوها می توانند به عنوان روکش شیردهی و پیش بند آروغ گیر عمل کنند و همچنین می توانید از آنها برای قنداق کردن نوزادتان استفاده کنید.
  • بالش شیردهی
    این بالش های U شکل به راحتی بیشتر شما و نوزادتان کمک می کند.این بالش دور کمر شما قرار می گیرد و در حین شیردادن به نوزادتان حمایتی برای بازوان شما نیز فراهم می کند. این بالش خستگی در بازوها و درد کمر را کاهش می دهد و حتی برای نگهداشتن کودک در حالت نشسته نیز مناسب است. 
  • پیشبند نوزادی
    پیش‌بندها مطمئناً از موارد ضروری سیسمونی نوزاد هستند چون از لباس‌های نوزاد شما در برابر شیر و آب دهان محافظت می کنند. انواع مختلفی از پیشبند در بازار وجود دارد که مطالعه ی این مقاله برای انتخاب بهترین پیشبند به شما کمک میکند.
  • شیشه شیر
    چه نوزاد شما از شیر مادر تغذیه شود و چه با شیر خشک، شیشه شیر برای سیسمونی نوزاد یکی از لوازم ضروری است. شیشه شیر ها انواع مختلفی دارند، مقاله ی زیر برای بررسی انواع مختلف شیشه شیر شما را راهنمایی می کند.
    چند نوع شیشه شیر در بازار وجود دارد؟ ( + پاسخ به سوالات رایج در مورد شیشه شیر)
  • شیردوش
    شما می توانید از شیر دوش دستی یا برقی برای این کار استفاده کنید. اگر مادر شاغل هستید و بعد از تولد نوزاد به کار برمیگردید شیردوش به شما کمک می کند شیر خود را بدوشید و برای استفاده ی نوزاد در شیشه شیر نگهداری کنید. 
  • شیرخشک
    پزشک نوزادتان می تواند به شما در انتخاب انواع و مارک های مختلف شیر خشک کمک کند.
  • برس شیشه شیر
    برس بطری شیشه شیر به شما کمک می کند تا داخل بطری را کاملا تمیز کنید.
  • آب چکان شیشه شیر
      این یک آیتم ضروری نیست، اما ممکن است به عنوان یک فضای مشخص برای خشک کردن شیشه شیر نوزادتان مفید باشد.

چک لیست لوازم مورد نیاز برای تعویض پوشک

برای تعویض پوشک به آماده سازی بیشتری نیاز دارید! ممکن است جذاب ترین بخش بزرگ کردن کودکتان نباشد، اما یک روال ضروری ست.
در اینجا لیستی جامع از وسایلی که برای پوشک کردن کودک خود نیاز دارید آورده شده است:
  • میز تعویض پوشک نوزاد
    برای تعویض پوشک کوچولوی خود به فضای امنی نیاز دارید. میزهای تعویض لباس و پوشک معمولاً دارای کشو یا قفسه هستند تا بتوانید بدون برداشتن دست از روی کودک به وسایلی مانند پوشک، دستمال مرطوب و لباس های تازه برسید. فقط مطمئن شوید که این موارد در دسترس نوزاد شما نیست. برخی از میزهای تعویض دارای بند هستند که می توانید از آن برای ایمن کردن کودک خود و جلوگیری از سقوط در صورت غلتیدن غیرمنتظره استفاده کنید. حتی اگر بند را بسته اید، همیشه حداقل یک دست خود را روی نوزاد نگه دارید. 
  • پد تعویض پوشک
    داشتن یک پد تعویض به کودک شما کمک می کند تا راحت باشد و میز تعویض پوشک نیز تمیز بماند.
  • پوشک
    شما قطعا به تعداد زیادی پوشک نیاز خواهید داشت! نوزاد شما ممکن است حدود 70 پوشک در هفته استفاده کند.
  • دستمال مرطوب
    دستمال مرطوب نیز به اندازه ی پوشک یکی از ضروری ترین لوازم است. البته در انتخاب نوع دستمال مرطوب دقت کنید که پوست نوزاد شما را نسوزاند.
  • پماد سوختگی نوزاد
    ممکن است نوزاد شما بر اثر پوشیدن پوشک دچار سوختگی شود. داشتن پماد سوختگی مثل پماد کالاندولا به کم شدن التهاب و قرمزی پوست کمک می کند.

چک لیست لباس های نوزادی

یکی از دوست داشتنی ترین بخش های خرید سیسمونی، خرید لباس های کوچک و زیبای نوزادی ست. خاطر داشته باشید که نوزادان تازه متولد شده به نسبت لباس ها سریع تر رشد می‌کنند بنابراین بهتر است لباس سایز بزرگ‌تر هم خریداری کنید.فراموش نکنید که نیاز است چند لایه به نوزاد خود لباس بپوشانید  و معمولاً بهتر است نوزادتان یک لایه بیشتر از لباسی که خودتان می پوشید، پوشیده باشد.
موارد زیر مهمترین چیزهایی است که باید برای کمد لباس کودک خود بخرید:
  • پتو قنداق کن نوزاد
    در چند هفته اول، ممکن است بخواهید نوزاد خود را قنداق کنید و یک پتوی مخصوص می تواند مفید باشد. اگرچه می توانید از پتوی نوزادی برای این کار استفاده کنید.
  • پیژامه، لباس خواب یا کیسه خواب
    کودک شما بیشتر وقت خود را به چرت زدن می گذراند، بنابراین لباس خواب مطمئناً بخشی از ملزومات نوزاد است.
  • تی شرت
    در طول روز، اگر قصد دارید به نوزاد خود شلوار یا ساق شلواری بپوشانید، به لباس هایی مثل تی شرت برای ست کردن با آنها نیاز دارید.
  • ساق راحتی یا شلوار کشدار
    چه یک والدین جدید باشید یا یک حرفه ای باتجربه، میدانید که شلوار راحت برای نوزاد شما چقدر ضروری است!
  • ژاکت
    برای گرم نگه داشتن کودکتان، هیچ چیز در این چک لیست لوازم ضروری سیسمونی نوزاد به اندازه ژاکت ضروری نیست. چون معمولا زیپ دار یا دکمه دار هستند، در صورت نوسانات آب و هوا می‌توان آن‌ها را جلو باز گذاشت.
  • جوراب یا پاپوش
    شما به تعداد زیادی جوراب و شاید چند پاپوش نیز نیاز دارید. نوزاد شما هنوز به کفش های واقعی نیاز ندارد و تا زمانی که شروع به راه رفتن در فضای بیرون نکند، این کفش ها ضروری نیستند.
  • کلاه لبه دار
    این به محافظت از کودک شما در برابر نور خورشید کمک می کند.
  • کلاه پارچه ای یا کلاه بافتنی
    اگر هنگام تولد نوزادتان سرد است، یکی از اینها را در دست داشته باشید تا مطمئن شوید سر او گرم می ماند.
  • دستکش
    دست کش های کوچک زیبا برای پاییز و زمستان عالی هستند. دستکش های پارچه ای نوزاد هم کمک میکنند تا زمان خواب نوزادان صورت خود را با ناخن زخمی نکنند.

چک لیست لوازم مورد نیاز برای استحمام نوزاد

در سال اول تولد کودک شما، ممکن است تنها به سه بار حمام در هفته نیاز داشته باشد. با این حال، حتی یک برنامه حداقلی برای حمام کردن نیاز به برخی لوازم ضروری نوزاد تازه متولد شده دارد!
چک لیست ما شامل همه چیزهایی است که برای حمام کردن نوزادتان در چند ماه اول نیاز دارید:
  •  صندلی حمام یا وان کودک
    در چند مدت ابتدایی تولد، تا زمان افتادن ناف نوزاد، فقط لازم است با اسفنجی خیس تن نوزاد را بشورید و به وان نیازی ندارید. بعد از افتادن ناف برای حمام به وان نیاز خواهید داشت. زمان خرید وان هم مطمئن شوید که برای نوزاد شما کارایی دارد و مناسب جثه ی ریز نوزاد شماست.
  • شامپو و صابون
    اگر نوزاد شما مو دارد، می توانید از شامپویی که مخصوص نوزادان طراحی شده است استفاده کنید. برای انتخاب صابون هم صابون صابون ملایمی را انتخاب کنید که برای نوزادان و کودکان خردسال طراحی شده است.
  • پیاله پلاستیکی حمام
    یک پیاله پلاستیکی به شما کمک می کند تا به آرامی آب را روی مو یا پوست کودک خود بریزید و صابون یا شامپو را بشویید. فقط بیشتر مراقب باشید که آب صابون وارد چشمان کوچولوی شما نشود!
  • حوله
    شما حتما به حوله ی نرمی احتیاج خواهید داشت که مدل های کلاهدار میتوانند کارایی بهتری داشته باشند.
  • مرطوب کننده یا روغن کودک
    یک نوزاد تازه متولد شده معمولاً به لوسیون های خاصی نیاز ندارد اما اگر قسمت هایی از پوست نوزاد شما خشک است، می توانید از یک مرطوب کننده نوزاد بدون عطر استفاده کنید.

اگر در زمان خرید سیسمونی نوزاد تجربه ی مفیدی داشتید، میتوانید با کامنت کردن آن به دیگر والدین کمک کنید. همچنین اگر گزینه ای در لیست سیسمونی وجود دارد که فکر میکنید به والدین و نوزادان تازه متولد شده کمک می کند، خوشحال می شویم نظرات شما را هم بشنویم!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد