بند ناف نوزاد چیست؟

بند ناف نوزاد چیست؟

بند ناف ، شما را در زمان بارداری از طریق جفت به نوزاد متصل می کند و نقش اصلی آن حمل مواد مغذی و انتقال اکسیژن به نوزاد است، همچنین از طریق بند ناف تمام مواد زائد از بدن کودک شما دفع می شود. رشد بند ناف از هفته چهارم بارداری شروع می شود و می تواند تا حدود نیم متر هم رشد کند! در این مقاله شما اطلاعات کاملی در مورد بند ناف نوزاد کسب می کنید و در مورد دلیل مهم بودن آن و زمان ایده آل افتادن آن می خوانید.

بند ناف چیست؟

بند ناف جنین یک ساختار لوله مانند است که شامل سه رگ خونی می باشد. این رگ‌های خونی از دو شریان رحمی تشکیل شده‌اند که مواد زائد را از جنین به جفت برمی‌گردانند، همراه با یک سیاهرگ که غذا و اکسیژن را از جفت به جنین می‌برد. بند ناف برای زندگی، رشد و تکامل جنین در حالی که در رحم است ضروری است. هنگامی که نوزاد به دنیا می آید و می تواند هوا تنفس کند و شیر مصرف کند، دیگر نیازی به بند ناف نیست. 
بند ناف معمولاً راه نجات جنین نامیده می شود. بلوک‌های ساختمانی سلول‌های بند ناف، گلوکز و اکسیژن را به ارمغان می‌آورد و مواد زائد مانند دی‌اکسید کربن را از جنین حذف می‌کند. بدون آن،هیچ بارداری نمی تواند ادامه یابد زیرا هیچ ارتباطی بین گردش خون فرد باردار و نوزاد وجود نخواهد داشت. در اصل بند ناف به اندازه ی توانایی ما برای نفس کشیدن، برای جنین مهم است چون بدون آن جنین نمی تواند اکسیژن یا مواد غذایی دریافت کند.

بند ناف نوزاد چیست؟

نشانه ی بند ناف سالم در دوران بارداری چیست؟

از طریق سونوگرافی ، سلامت و رشد صحیح بند ناف جنین قابل مشاهده است. زمانی که برای سونوگرافی مراجعه می کنید دکتر موقعیت قرارگیری آن با جفت، شکم جنین و دهانه ی رهم را بررسی می کند و ساختار طبیعی، تعداد عروق و هر نشانه ای از کیست یا گره ارزیابی می شود.
معمولاً مادرانی که مراقبت های دوران بارداری منظم را با سونوگرافی انجام می دهند، متوجه می شوند که این معاینات در اوایل هفته ی 12 بارداری انجام می شود. بیشتر اوقات، بند ناف به دلیل پوشش ژلاتینی محافظ آن بسیار مقاوم است. در طی شرایط خاصی، بند ناف به صورت غیرعادی به جفت وصل می شود که در این شرایط بند ناف می تواند باعث ناهنجاری شود. خوشبختانه، ناهنجاری های بند ناف در سونوگرافی مشاهده می شوند و در صورت نیاز می توان درمان های مربوطه را شروع کرد. 
یک بند ناف سالم باید دارای سه رگ خونی کامل باشد و در قسمت میانی جفت وارد شود. گاهی اوقات، یکی از رگ‌های بند ناف گم می‌شود. در حالی که این امر معمولاً در دوران بارداری یا زایمان مشکلی ایجاد نمی‌کند، در صورت مشاهده ناهنجاری‌های بند ناف در طول سونوگرافی، نیاز است آزمایش‌ها و نظارت بیشتری انجام شود.اگر باردار هستید و متوجه می‌شوید که نوزاد کمتر از حد طبیعی حرکت می‌کند، می‌تواند نشانه‌ی مشکلی در بند ناف باشد پس در طول بارداری، در مورد کاهش یا عدم حرکت جنین به پزشک ماما اطلاع دهید. 


چه زمانی بند ناف نوزاد می افتد؟

بند ناف معمولاً در چند دقیقه اول بعد تولد نوزاد قطع می شود و بین 10 تا 14 روز پس از تولد نوزاد شما می افتد. البته ممکن است افتادن بند ناف تا 21 روز هم طول بکشد که اتفاقی طبیعی است و جای نگرانی نیست. تا زمانی که بند ناف نوزاد خشک شود و بی افتد، باید تمیز و خشک نگه داشته شود. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که نوزاد را تا قبل از افتادن بند ناف با اسفنج حمام کنید تا با خیس شدن محل ناف، احتمال عفونت بالا نرود. در این مدت زمان باید روزانه پوست شکم نوزد را بررسی کنید تا اگر قرمزی و التهاب یا ترشحات مشکوکی مشاهده کردید به متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین زمان پوشاندن لباس به نوزاد، مراقب ایجاد استحکاک لباس و ناف باشید تا باعث ناراحتی و درد نشود.
همچنین به خاطر داشته باشید که با خشک شدن بند ناف کودک، ممکن است رنگ آن تغییر کند. بند ناف می تواند از رنگ زرد براق به قهوه ای یا حتی خاکستری تبدیل شود. این تغییر رنگ طبیعی و بخشی از فرآیند خشک شدن بند ناف است. اگر علائمی شامل قرمزی، تورم ، چرک و ترشحات بدبو مشاهده کردید حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. 

بند ناف نوزاد چیست؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد