چرا کودکم همیشه گرسنه است؟

چرا کودکم همیشه گرسنه است؟

درست کردن وعده های غذایی می تواند برای والدین تبدیل به کاری تکراری شود و عادی است اگر حس کنید در چرخه ی بی انتهای درست کردن غذا برای کودک خود گیر افتاده اید. با توجه به اهمیت تغذیه مناسب در کودکان ، نیاز است غذایی بخورند که با سطح فعالیت آن ها هماهنگ باشد و هم به رشد آن ها کمک کند. 
یکی از نگرانی‌هایی که از والدین می‌شنویم این است که بچه‌هایشان همیشه گرسنه به نظر می‌رسند. اگر تغییر بزرگی در اشتهای کودک شما رخ داده است – چه کاهش و چه افزایش اشتها – لازم است که با پزشک اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است. به عنوان مثال، اگر کودک شما به طور ناگهانی اشتهای سیری ناپذیری پیدا کرد یا به طور کلی اشتهای خود را از دست داد، ممکن است نیاز باشد که با پزشک کودک خود نگاه دقیق تری به این تغییرات بیاندازید. 
با فرض اینکه در کودک شما همه چیز عادی است و پزشک مشکلی را گزارش نداده، چند دلیل رایج وجود دارد که می تواند دلیل همیشه گرسنه بودن کودک شما را توضیح دهد. با بازارگانی نوروزی همراه باشید تا تمامی این موارد را با هم بررسی کنیم.

5 دلیل برای اینکه کودک شما همیشه گرسنه است + راه حل های کلیدی 


1-  وعده های غذایی و میان وعده ها کودک شما را سیر نمی کنند.
بسیاری از خوراکی های بچگانه رایج – مثل چوب شور ، نان سفید ، شیرینی ، تنقلات میوه‌ای ، و گرانولاها - کالری دارند، اما سیرکننده نیستند و باعث می شوند کودک شما غذای بیشتری بخواهد . داشتن یک رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات و آجیل که فیبر و مواد مغذی به بدن نمی رسانند ، باعث ایجاد اشتهای کاذب برای فرزند شما می شوند.
راه حل :
برای رفع این گرسنگی کاذب در کودکتان مطمئن شوید که وعده های غذایی شامل غذاهای سیر کننده مانند غلات کامل غنی از فیبر، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات هستند چون فیبر نقش فوق‌العاده مهمی در تغذیه ایفا می‌کند. همین امر در مورد میان‌وعده‌ها نیز صادق است. گاهی اوقات خوردن غذاهای کم کالری مانند چوب شور یا شیرینی  اشکالی ندارد، اما اکثر تنقلات باید بیشتر شبیه "وعده های غذایی اصلی" باشند که حاوی مواد مغذی سیر کننده هستند.
میان وعده های زیر می توانند ایده های خوبی برای میان وعده ی سیر کننده برای کودکتان باشند: 
سیب با کره بادام زمینی
ماست یونانی یا شیر با گرانولا و انواع توت ها
ذرت بو داده 
چوب کرفس با کره بادام زمینی و کشمش
برش های پنیر و بیسکوئیت کراکر
اسموتی با ماست یونانی، مخلوط میوه و انواع توت ها و شیر 
تخم مرغ آب پز، پنیر ، گردو و سبزیجات
بیسکوئیت کراکر کوچک با پنیر خامه ای
چرا کودکم همیشه گرسنه است؟
2- کودک شما غذایی که می خورد را دوست ندارد
بچه‌ها به نخوردن و نه گفتن سرسختانه به سبزیجات معروف هستند اما خبر خوب این است که کودکان - به ویژه کودکان نوپا – اگر به طور مکرر در معرض یک غذای جدید قرار بگیرند، بیشتر احتمال دارد که آن را بپذیرند.شما به پر کردن ظرف غذای کودک خود با طعم‌های جدید مانند سبزیجات تازه و میوه‌های کامل همراه با چیزی که فرزندتان از آن لذت می‌برد ادامه دهید و ممکن است تعجب کنید که با گذشت زمان، آنها مشتاقانه سبزیجات بشقابشان را تمام کنند. 
سلامت دندان کودک شما تا تا حد زیادی به میزان مواد غذایی قندی مصرفی نیز بستگی دارد چون شکر موجود در غذاها  تولید اسید را افزایش می دهند که مینای دندان را از بین می برد و فرایند پوسیدگی دندان را سریع تر می کند.
راه حل :
درخواست مکرر تنقلات و مواد قندی از سمت کودک میتواند برای والدین چالش برانگیز باشد مخصوصا اگر از خوردن وعده های غذایی سالمی که به او می دهید امتناع می کند. گاهی اوقات، کنار آمدن با این درخواست می تواند راه شما را برای تغذیه صحیح هموار کند؛ به عنوان مثال، اگر کودک شما فقط میان وعده های شیرین می خواهد سعی کنید به جای شیرینی و شکلات، توت تازه و میوه ارائه دهید.
 
نکات زیر هم می توانند بسیار کمک کننده باشند: 
  1. از خرید تنقلاتی که نمی خواهید فرزندتان بخورد خودداری کنید.
  2. خوردن تنقلات را با قرار دادن تکه های میوه تازه خرد شده، چوب شور، پنیر خرد شده، سبزیجات و سایر چیزها در یک بشقاب سرگرم کننده کنید. می توانید از بشقاب های جداکننده یا سرویس غذاخوری بچگانه استفاده کنید تا جذابیت بیشتری برای کودکتان داشته باشد.
  3. سعی کنید یک برنامه زمانی منظم از میان‌وعده مشخص کنید که فرزندتان به آن عادت کند. حتی ممکن است برنامه ریزی میان وعده های هفته مفید باشد تا کودک احساس کند بر آنچه در بشقابش می گذارید کنترل دارد.
  4. زمان خوردن میان وعده را به یک ماجراجویی سرگرم کننده در آشپزخانه تبدیل کنید و از کودک خود در تهیه غذا کمک بگیرید. اگر فرزند شما در ساختن آن نقشی داشته باشد، احتمالاً احتمال بیشتری دارد که آن را بخورد.
چرا کودکم همیشه گرسنه است؟
3- با رسیدن به سن رشد، اشتهای کودک افزایش پیدا می کند
اشتهای کودکان سال به سال و حتی روز به روز در نوسان است. به عنوان مثال، کودکان نوپا و پیش دبستانی به خاطر خوردن بسیار کم در یک روز و مقدار زیادی غذا در روز دیگر بدنام هستند. هنگامی که کودکان وارد سن رشد می شوند اشتها افزایش پیدا می کند که اتفاقی معمول و نرمال است.
راه حل :
در سن رشد می توانید با افزودن مقدار زیادی پروتئین و کلسیم به رژیم غذایی کودک خود، از جمله میان وعده ها، به حمایت از استخوان های در حال رشد کودک خود کمک کنید. به گفته مؤسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوست، استخوان‌ها بافت زنده‌ای هستند که برای رشد و سلامت به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند و نهادینه کردن عادات غذایی سالم از سنین کودکی می‌توانند به طور بالقوه از خطر ابتلا به پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کنند. 
این افزایش اشتها را با غذای مغذی و سیر کننده مدیریت کنید. مطمئن شوید که در آشپزخانه شما غذاهای سالم و مغذی مثل کره آجیل، پنیر، میوه ، سبزیجات و غلات کامل است تا فرزندتان زمان گرسنگی به جای چیپس و شیرینی سراغ این غذاهای سالم و سیرکننده برود.
چرا کودکم همیشه گرسنه است؟
4- کودک شما وقتی حوصله اش سر رفته غذا می خورد
غذا خوردن عصبی فقط برای بزرگسالان نیست. گاهی اوقات برای یک کودک "من گرسنه هستم" به این معنی است که من خسته، ناراحت، عصبی ام و نمی دانم چطور با احساساتم رو به رو شوم.
تحقیقات نشان می‌دهد که والدین از طریق رفتارهای غذایی، تنظیم هیجانی را الگوسازی می‌کنند که مستقیماً بر نحوه برخورد کودکان با غذا نیز تأثیرمی گذارد؛ بنابراین اگر شما در زمان عصبانیت و ناراحتی به پرخوری عصبی پناه می برید به احتمال زیادی فرزند شما نیز این الگو را دنبال خواهد کرد.
راه حل :
رای حل این مسئله، با کودک خود در مورد گرسنگی، سیری و اهمیت گوش دادن به شکم خود صحبت کنید. اگر معلوم شد که فرزند شما خیلی گرسنه نیست، ممکن است بخواهید از او بپرسید که واقعاً چه احساسی دارد و سعی کنید به او کمک کنید - خواه صحبت کردن در مورد مشکلی باشد یا پیدا کردن یک کتاب یا بازی اگر حوصله اش سر رفته باشد. وعده های غذایی برنامه ریزی شده و میان وعده ها نیز می تواند کمک کننده باشد. داشتن وعده‌های غذایی منظم و منظم پشت میز به کودک کمک می‌کند تا غذا خوردن را به دلایل غیرغذایی یاد نگیرد.
چرا کودکم همیشه گرسنه است؟
5- کودک گرسنگی را با تشنگی اشتباه می گیرد
این غیر معمول نیست که تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته شود و حتی در افراد بالغ نیز صادق است. گرسنگی و تشنگی سیگنال‌های پیچیده‌ای هستند که توسط سیستم عصبی کنترل می‌شوند و توسط مغز شناسایی می‌شوند، که این پیچیدگی ممکن است توضیح دهد که چرا گاهی اوقات برای بچه‌ها و بزرگسالان تشخیص تشنگی و گرسنگی سخت است. 
راه حل :
یک بطری یا قمقمه آب برای کودک خود همراه داشته باشید. یک برنامه غذایی منظم و میان وعده ایجاد کنید و به آن پایبند باشید تا مطمئن شوید که کودک شما هر روز به اندازه کافی غذا می خورد.
به فرزندان خود توضیح دهید که گاهی اوقات تشنگی می تواند مانند گرسنگی باشد. اگر آنها واقعا گرسنه هستند، خوردن یک میان وعده سالم خوب است  اما این هوشمندانه است که تشنگی را نیز برطرف کنید. درست همانطور که برای غذا خوردن برنامه‌ریزی می‌کنید، داشتن دستورالعمل‌هایی برای اینکه کودکتان چقدر آب باید در طول روز بنوشد مفید است.
چرا کودکم همیشه گرسنه است؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد